mandag 7. februar 2011

The future of police brutality

Robocop (1987)
Regi: Paul Verhoeven
Spilletid: 102 min
I rollene: Peter Weller, Nancy Allen, Kurtwood Smith, Ronny Cox m.fl.


Uke 5 var det endelig klart for visning av Robocop – del én av en trilogi, men først og fremst en enkeltstående klassiker hyllet som en av de beste filmene i 1987.

For oss som har studert grunnleggende hermeneutikk er det imidlertid en kjensgjerning at fortidens kulturelle standarder ikke uten videre lar seg overføre til nåtidens forståelseshorisont. Filmklubbens dommere ble derfor bedt om å nullstille seg foran kveldens visning.

Filmens sjanger kan sies å være dystopisk science-fiction, samfunnssatirisk men samtidig solid forankret i 80-tallets populærkulturelle referanseramme. Vi følger vår helt Alex Murphy: fra nyansatt politibetjent i framtidens Detroit, via særdeles brutal henrettelse til gjenfødelse i form av state of the art robotkirurgi. Regissør Paul Verhoeven er ikke bare en iherdig samfunnssatiriker, han er også glad i å krydre filmene sine med kristen symbolikk. Robocop skal derfor kunne sees som en jesusfigur, og både korsfestelsen og oppstandelsen er åpenbare referanser. 

Fun fact: Arnold Schwarzenegger var en periode tiltenkt rollen som Robocop, men da han ble vurdert som for stor for robotdrakten gikk rollen i stedet til karatkerskuespilleren Peter Weller.

First kill
I forkant av visningen trakk flere av klubbmedlemmene fram filmens rykte som særdeles voldelig.

Filmen ble som kjent gitt aldersgrense «X», og først etter flere retusjerte voldsscener gikk MPAA med på en noe mildere «R» rating. Heldigvis hadde filmklubben fått tak i den usensurerte versjonen i sin triologi dvd-boks. Forventningene ble da også raskt innfridd. Allerede etter 11 minutter fikk vi filmens første kill: På et styremøte i OCP, firmaet som nettopp har kjøpt opp Detroit police department, introduseres prototypen på roboten ED-209 (ikke Robocop). Siste nytt i kriminalitetsbekjempelse ser unektelig imponerende ut, ikke minst takket være spektakulær motion capture animasjon. Programmeringen den kunstige intelligensen har imidlertid ikke vært helt vellykket, og i stedet for et hyggelig førsteinntrykk får et av styremedlemmene kroppen revet i fillebiter av ED-209's fastmonterte mitraljøse. Reaksjonene fra offerets kollegaer er delt. Noen ber om å ringe ambulanse, mens andre bemerker at «that's life in the big city». Alt i alt et legendarisk kill som man ikke skal se bort ifra får sin plass på Adrians egen Killbonanza.

Action, musikk og ettertanke
Herfra og ut er det høy geværføring, men samtidig ispedd nok tid til ettertanke over motsigelsen mellom modernismens teknologisk framskritt og det humane samfunnets myke verdier.

Et minneverdig øyeblikk er kontrasten mellom framtidens kaffekopper (firkanta) og tv-er (80-talls bilderør). Kommentaren «give the man a hand» i det Alex Murphy får skutt av den venstre hånda er også verdt å ta med seg.

Ingen 80-talls action uten god musikk, og dette var intet unntak. Til filmen hyrte regissør Verhoeven ingen ringere enn vår gamle kjenning Basil Poledouris! Her varter han opp med flere knallåter, selv om det symfoniske uttrykket fra «the orgy» glimrer med sitt fravær. Spesielt er Robocop theme toner for evigheten.

Når Robocop i det 87. minutt kjører på en syreoppløst mann som deretter sprekker har filmklubbens medlemmer det utvilsomt bra. Etter avslutningsscenen der filmens sjefsskurk fra OCP-firmaet blir skutt av Robocop, og suser ut av vinduet i 30. etasje, var det så klart for sette karakter på herligheten.

Lasse Kongo:
Likte spesielt showdownen på slutten. Synes imidlertid starten og midtpartiet var ganske kjedelig. Gir stort pluss for den grafiske volden, men minus for lite nærkamp og lyriske gullkorn. 69 Adrianer

Mr. Lax:
Dette fenget ikke klubbens alltid edruelige medlem. «Ikke noe særlig bra noen ting» ble den noe knappe dommen. 24 Adrianer

Øystein:
«Har hatt det topp jeg». Øystein syntes filmen startet overraskende bra. Viser til at ballet ble åpnet med flott biljakt, og derfra var det full rulle. Synes at landskapet Robocop hadde å bevege seg i var noe begrenset, og filmen ble dermed preget av en del gjentagelser. Har imidlertid stor sans for skurkene. Øystein kan tenke seg å se denne igjen! 84 Adrianer

Andreas:
Synes dette er veldig bra på andre måter enn de fleste filmene vi ser i klubben. Er som alltid svak for samfunnssatire, og da kommer jo filmen sterkt ut. Trekker for litt lite action og et noe tregt midtparti, men Robocop er tøff! 82 Adrianer

Kim:
Synes det hele startet bra, dog med noen trege perioder i midtpartiet. Det kunne vært mer action, og igjen litt flere locations. I og med robottemaet hadde han ikke forventet mye nærkamp, synes allikevel det ble litt kjedelig. Ok avslutning. 65 Adrianer

Ollis:
Starter som så ofte med usammenhengende metakritikk, denne gangen er det trøtthet, inneklima og andre fysiske faktorer som blir trukket fram. Sier seg deretter enig i det meste som har blitt sagt, og trekker i tillegg fram musikken som et udiskutabelt pluss. 71 Adrianer

Med dette lander Robocop på et snitt av 65,83 Adrianer
Det kvalifiserer til ny 12. plass på Filmtoppen, bak Red Scorpion men foran Verhoevens egen Total Recall.


«Serve the public trust, protect the innocent, uphold the law»

4 kommentarer:

  1. Ja, her synes jeg den nye sjangeren filmanmendelse ble glimrende satt i gang!

    SvarSlett
  2. Må bare beklage sein levering denne gangen, men ser med glede at det ikke er mangel på publiserte bloggposter de siste dagene!

    SvarSlett
  3. Legger lista høyt her!
    Vi adrian i morra

    SvarSlett

Adrian!